انواع تست بارداری

آیا می دانید تست‌های بارداری چه انواعی دارند؟ و یا کدام‌ یک از انواع تست بارداری بهتر، دقیق و سریع‌تر جواب می‌دهند؟
تست‌های بارداری در دو نوع کلی آزمایش خون با بررسی نمونه خون و یا نوار تست حاملگی یا بی بی چک با بررسی نمونه ادرار انجام می‌شود. بنابراین اگر خواهان کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع تست بارداری هستید با ما در این مقاله همراه باشید. 


با تست های تشخیص بارداری آشنا شوید 

با تست های تشخیص بارداری آشنا شوید

اولین تغییری که بعد از بارداری در بدن یک زن اتفاق می‌افتاد، لانه گزینی است. همزمان با لانه گزینی توسط جفت هورمونی تحت عنوان گونادوتروگین جفتی یا HCG ترشح شده که وجود آن در خون یا ادرار می‌تواند نشانۀ قطعی بارداری باشد. به همین دلیل است که هر دو آزمایشات خون و ادرار نیز برای تشخیص بارداری میزان این هورمون را مورد بررسی قرار می‌دهند. در ادامه با این دو نوع آزمایش بارداری بیشتر آشنا خواهیم شد.
آزمایش خون بارداری: سریع‌ترین آزمایشی که بارداری شما را مشخص می‌کند، تست خون است. در واقع این روش تنها 7 تا 12 روز بعد از لقاح با بررسی نمونه خون و میزان هورمون تشرح شده HCG در آن بارداری را مشخص خواهد کرد.

جواب آزمایش خون بارداری به دو صورت کمی یا کیفی صادر می‌شود. در نوع کیفی تنها وجود یا عدم وجود هورمون HCG در خون مورد بررسی قرار گرفته و براساس آن در جواب مثبت یا منفی داده می‌شود. در نوع کمی؛ اما، مقدار دقیق این هورمون اندازه‌گیری شده و در جواب آزمایش به آن اشاره خواهد شد. این مقدار اگر:

  • کمتر از 10 باشد، فرد باردار نیست.
  • بین 10 تا 25 باشد، آزمایش باید در روزهای بعد تکرار شود.
  • بالاتر از 25 باشد، شخص باردار است.

کدامیک از انواع تست های بارداری بهتر است؟

در نظر داشته باشید که آزمایش خون تنها در آزمایشگاه قابل انجام است و مسلما هزینه و زمان بیشتری نیاز دارد. 

آزمایش ادرار بارداری: آزمایش ادرار بارداری را می‌توان هم در خانه و هم در آزمایشگاه انجام داد. در خانه تنها با تهیۀ یک بی بی چک یا نوار تست حاملگی به راحتی می توان وضعیت بارداری را مشخص کرد. دستور العمل چک بی‌بی‌های با یکدیگر متفاوت است که به طور دقیق روی جعبه یا روی برگه‌ی نوشته می‌شود؛ اما، معمولا به یکی از دو روش زیر انجام می‌گیرد:

  1.  در یک ظرف تمیز یکبار مصرفی نمونه‌ای از ادرار خود را جمع آوری کنید و سپس بی بی چک را از سمتی که روی جعبه مشخص شده، وارد ظرف نمایید. پس از آن با توجه به مدت زمانی که در دستورالعمل مشخص شده، صبر کرده و سپس نتیجه را تحلیل کنید.

  2.  در نوع دوم باید چند قطره از ادرار را با قطره چکان در محل مشخص شده‌ی روی نوار تست حاملگی بریزید و تا مشخص شدن نشانه‌ها و علایم صبر کنید. دقت یا حساسیت نوار تست حاملگی با علامت mIU/ml روی چک بی‌بی مشخص می‌شود و باید عددی بین 10 تا 40 باشد. هرچه مقدار این عدد به 10 نزدیک‌تر میزان دقت و حساسیت بی بی چک بالاتر خواهد بود.

کدامیک از انواع تست های بارداری بهتر است؟

کدامیک از انواع تست های بارداری بهتر است؟

بی‌بی چک‌ها را به دلایل زیر می‌توان بهترین نوع تست بارداری دانست:

  1. با هزینه بسیار کمی می‌توان از طریق داروخانه یا فروشگاه‌های اینترنتی بی بی چک را تهیه کرد.
  2. استفاده از بی بی چک‌ها به راحتی در منزل امکان پذیر است.
  3. این تست‌ها در عرض چند دقیقه جواب را نشان می‌دهند و معمولا دقتی برابر با 95 درصد دارند.

شما همراهان گرامی مایسا مدیکال می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع تست بارداری با کارشناسان متخصص کالا اندیش مایسا در ارتباط باشید و در صورت لزوم مشاوره رایگان دریافت کنید. 

نوشتن دیدگاه