علت پایین آمدن آی یو دی

آی یو دی یک دستگاه T شکل است که در دو نوع هورمونی و مسی برای جلوگیری از بارداری به کار برده می شود. این دستگاه در مدت زمان های مختلف از جمله 3 سال، 5 سال و 10 سال، قابلیت پیشگیری از بارداری را دارد. دستگاه آی یو دی در داخل رحم جای می گیرد و با استفاده از یک نخ می توان آن را در آورد و یا تعویض نمود. ما در ادامه این مقاله، در مورد علائم و دلایل پایین آمدن آی یو دی بیشتر صحبت کرده ایم. اگر این مسئله دغدغه شما نیز هست، ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

آیا می توان در خانه آی یو دی را جایگذاری کرد؟

این نکته را همواره به خاطر داشته باشید که تعویض آی یو دی و کار گذاشتن و بیرون آوردن آن، فقط و فقط باید توسط یک فرد متخصص انجام شود تا هیچ گونه آسیبی به دیواره رحم وارد نشود. جای گذاری و یا بیرون آوردن ناشیانه این دستگاه ممکن است باعث سوراخ کردن رحم و از بین بردن قابلیت بارداری فرد استفاده کننده شود. وقتی دستگاه آی یو دی در رحم جایگذاری شد، به واسطه فعالیت های روزمره دچار آسیب یا پایین آمدن و یا بالا رفتن نمی شود. اما معاینه های دوره ای و ماهانه برای اطمینان خاطر از ثابت بودن آن، به تمام خانم های استفاده کننده توصیه می شود. اما چطور بفهمیم آی یو دی پایین آمده است؟

آیا می توان در خانه آی یو دی را جایگذاری کرد؟

علائم پایین آمدن آی یو دی

همانطور که گفتیم ای یو دی هنگام فیکس شدن در رحم، به خودی خود پایین نمی آید. بررسی های آماری نشان داده اند که تنها 3 درصد از افرادی که تا به حال آی یو دی استفاده کرده اند شاهد پایین آمدن آن بوده اند. اغلب این موارد هم در ماه اول تا سوم استفاده از آی یو دی اتفاق افتاده است. هنگامی که شما این دستگاه را به منظور پیشگیری از بارداری انتخاب کردید، باید حتما در مورد مراقبت های چند ماهه اول آن آگاه باشید و حتما توسط یک متخصص معاینه شوید، یا اینکه سونوگرافی انجام دهید تا از ثبات کامل آن در داخل رحم اطمینان حاصل کنید. احتمال پایین آمدن دستگاه آی یو دی در دوران قاعدگی بیشتر است. اگر چه که بسیاری از خانم ها هنگام استفاده از آی یو دی هورمونی با توقف تخمک گذاری و توقف عادت ماهانه روبرو می شوند، اما در هر صورت در موعد قاعدگی آن ها احتمال پایین آمدن آی یو دی وجود دارد. البته این را نیز به خاطر داشته باشید که احتمال پایین آمدن آی یو دی دوران قاعدگی، فقط مختص ماه‌ های اول استفاده از آن است و در ماه های بعدی احتمال آن بسیار کمتر خواهد شد. در هر صورت علائمی وجود دارد که شما می توانید با توجه به آن ها پایین آمدن آی یو دی را متوجه شوید.

علائم پایین آمدن آی یو دی

  • یکی از علائم پایین آمدن آی یو دی، پایین آمدن نخ دستگاه است. وقتی که نخ آی یو دی بیش از حد پایین بیاید، باید به افتادن آی یو دی و یا حتی به بارداری شک کنید. دقت داشته باشید که اگر بارداری با آی یو دی صورت بگیرد احتمال خارج رحمی بودن آن بسیار زیاد خواهد بود.
  • یکی دیگر از علائم پایین آمدن دستگاه آی یو دی، وجود لکه بینی و درد به هنگام رابطه جنسی است. ممکن است شما به هنگام رابطه دچار لکه بینی و درد شوید. این مسئله را باید فوراً با یک متخصص زنان در میان بگذارید تا آی یو دی شما چک شود و از صحیح بودن جای آن مطمئن شوید.
  • به هم ریختگی در پریود نیز یکی دیگر از راه های بررسی پایین آمدن دستگاه است. اگر دستگاه آی یو دی به پایین حرکت کند و از جای خود تکان بخورد، می تواند باعث به هم ریختگی عادت ماهیانه شود.

برای اینکه مطمئن شوید آی یو دی از جای خود تکان نخورده است، باید ماهی یکبار و یا دو ماهی یک بار برای بررسی وضعیت دستگاه خود به یک متخصص مراجعه کرده و از جایگذاری صحیح آن اطمینان کامل حاصل نمایید. همانطور که گفتیم احتمال حرکت آی یو دی به پایین بسیار کم است. اما اگر حرکت کند دیگر فرد را در برابر بارداری ایمن نخواهد کرد و ممکن است بارداری خارج از رحمی رخ دهد. بنابراین در صورتی که یکی از این عوامل را مشاهده کردید، حتما بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه کنید تا از صحت قرار گیری آی یو دی در رحم مطمئن شوید.
برای کسب اطلاعات بیشتر، و یا تهیه این محصول، به وبسایت شرکت معتبر کالا اندیش مایسا مراجعه فرمایید.

نوشتن دیدگاه