اندازه سرنگ انسولین

انسولین دارویی موثر برای تنظیم میزان قند خون بیماران مبتلا به بیماری دیابت است. افرادی که بدن آن ها به خودی خود نمی تواند قند مورد نیاز بدنشان را تولید کند و همچنین کسانی که بدن آن ها قادر به استفاده از قند موجود در خونشان نیست، نیاز به مصرف روزانه و مستمر انسولین دارند. استفاده درست از انسولین موجب مدیریت سطح قند موجود در خون بیماران دیابتی می گردد. پمپ، سرنگ و قلم ابزارهایی برای تزریق انسولین هستند و پزشکان با توجه به عواملی نظیر دوز مورد نیاز انسولین، هزینه درمان و راحتی فرد مصرف کننده؛ یکی از انواع پیش گفته را برای تزریق انتخاب می نمایند.

اندازه سرنگ انسولین


چنانچه برای تزریق انسولین استفاده از سرنگ ارحج بر انواع دیگر باشد، باید اندازه مناسب این محصول برای مصرف گزینش شود. به طور کلی سرنگ های انسولین موجود در بازار را می توان به سه دسته تقسیم نمود:
  • سرنگ mL0/3: این سرنگ ها برای تزریق دوزهای کمتر از 30 واحد مناسب هستند. خطوط ترسیم شده برای شماره گذاری این محصول دارای فاصله های منظم 1 واحدی هستند.
  • سرنگ mL0/5: این سرنگ ها برای تزریق دوز دارویی 30 الی 50 واحد انسولین مطلوب و ایده آل هستند. شماره گذاری در این محصول نیز مانند سرنگ فوق با استفاده از خطوط نشانگر فاصله با اندازه منظم 1 واحدی صورت می گیرد.
  • سرنگ mL 1/0: این سرنگ ها برای تزریق دوزهای بالاتر از 50 واحد مناسب هستند. برای شماره گذاری این محصول، خطوط نمایشگر فاصله به صورت منظم و با اندازه 2 واحد در نظر گرفته می شوند.

اندازه های متفاوت سرنگ ها برای پشتیبانی از دوزهای متغیر مورد نیاز ارائه شده است. اندازه سرنگ بیان کننده حجم محفظه و قطر یا درجه سوزن نشان دهنده نازکی و یا ضخامت سوزن سرنگ می باشد. سوزن های سرنگ انسولین طول های مختلفی دارند. طول سوزن بیان کننده عمق نفوذ سوزن به لایه های زیر پوست است. با توجه به اینکه تزریق انسولین در چربی های زیر پوست انجام می شود، سوزن های کوتاه تر برای تزریق انسولین مناسب تر هستند چرا که در حین تزریق وارد عضله بیمار نمی شوند.

اندازه سرنگ انسولین

واحد شمارش سرنگ انسولین

برخی از بیماران برای تزریق انسولین از سرنگ های یک بار مصرف استفاده می کنند و به همین جهت نیاز آنها به سرنگ بیشتر از سایر مبتلایان به دیابت است. واحد شمارش سرنگ انسولین مانند سایر انواع سرنگ استو فروش این محصول اغلب با توجه به تعداد مورد نیاز مصرف کننده صورت می گیرد. به طور کلی هر سرنگ متشکل از محفظه، پیستون، سر سوزن و درپوش ایمنی است.

واحد شمارش سرنگ انسولین


چگونه سرنگ انسولین را بخوانیم

خواندن سرنگ انسولین یکی از موارد بسیار مهمی است که باید مصرف کنندگان در رابطه با آن آموزش کافی دیده باشند و با نکات آن به طور دقیق آشنا باشند. چرا که استفاده از میزان دقیق انسولین در کنترل قند خون بیماران بسیار حیاتی است. کوتاهی در این مورد و مصرف کمتر از نیاز و یا بیشتر از مقدار تجویز شده می تواند منجر به اتفاقات جبران ناپذیری برای بیمار گردد. از این رو لازم است تا بیماران و خانواده هایشان در این خصوص حساسیت زیادی داشته و دقت فراوانی مصروف دارند. اولین نکته در استفاده از سرنگ های انسولین، رعایت نکات ایمنی مربوط به آن است. واضح است که چنانچه فرد بیمار آگاهی کافی در این زمینه نداشته باشد، امکان ارتکاب خطا در مصرف دارو را افزایش می دهد. دومین امر حائز اهمیت در تزریق انسولین، تعیین دقیق دوز مصرفی است. پس از مشخص شدن حجم انسولین مورد نیاز، برای برداشت مقدار کافی از مایع داخل ویال، باید به خطوط درجه بندی روی سرنگ دقت شود. همان طور که در بخش های قبل توضیح داده شد، خطوط نقش بسته بر روی سرنگ، نشان دهنده واحد انسولین هستند. در برخی از سرنگ ها فاصله میان دو خط نشان دهنده یک واحد و در برخی دیگر، بیان کننده دو واحد دارو می باشند. روشن است که عدم اطلاع در این مورد می تواند منجر به مصرف دوز اضافی و یا کمبود دارو در زمان تزریق شود. افرادی که از مشکلات بینایی رنج می برند، بهتر است استفاده از انسولین را با کمک دیگر اعضای خانواده خود انجام دهند تا مانع از بروز خطاهای ناخواسته در مورد این مسئله مهم و حیاتی گردند.

برچسب ها:
نوشتن دیدگاه