یکی از بیماری های شایع در ایران که تعداد زیادی از افراد جامعه را درگیر خود نموده است، دیابت است. تزریق انسولین یکی از درمان های متداول در مورد این بیماری است که اگر چه پس از گذشت زمان کوتاه ساده و آسان می شود اما در روزهای نخست، بیمار را با چالش مواجه می کند. انتخاب نوع سرنگ انسولین، نحوه تزریق و موارد دیگری از این دست، مسائلی هستند که بیماران دیابتی آن را تجربه می نمایند. بیماری دیابت درمان قطعی ندارد و در تمام طول عمر بیمار همواره همراه وی خواهد بود. از این رو هزینه های درمانی این بیماری زیاد است و بسیاری از افراد قادر به تامین منابع مالی لازم برای آن نیستند. به همین علت اغلب بیماران با انتخاب سرنگ های چند بار مصرف، سعی در کم کردن هزینه های دارو و درمان خود دارند. این سرنگ ها با کیفیت های مختلف در دسترس بیماران قرار دارند و واضح است که تهیه محصولات بهتر تنها با پرداخت مبالغ بالاتر امکان پذیر است.

سرنگ انسولین چند بار مصرف

نحوه نگهداری سرنگ انسولین چند بارمصرف

نگهداری از سرنگ های انسولین یکی از مواردی است که هم در طول عمر محصول تاثیر گذار است و هم سلامتی مصرف کننده را تضمین می نمایند. البته محافظت از سرنگ انسولین تنها در مورد انواع چند بار مصرف محصول مطرح است و به کارگیری مکرر سرنگ های یک بار مصرف از نظر علمی و بهداشتی غلط و نادرست است. با توجه به تمایل بیماران برای استفاده از سرنگ های چند بار مصرف، لازم است این گروه از مبتلایان به دیابت، اصول مربوط به نگهداری صحیح از این محصول را به دقت آموزش دیده و فراگیرند تا مانع از بروز آسیب های احتمالی در آینده شوند. بیماران دیابتی پس از هر بار مصرف سرنگ برای تزریق انسولین باید آن را با استفاده از پنبه آغشته به الکل ضد عفونی نمایند تا از رشد باکتری بر روی جداره سر سوزن جلوگیری به عمل آید. همچنین لازم است بقایای انسولین باقی مانده در سرنگ به طور کامل تخلیه گردد. این کار با استفاده از حرکت دادن پیستون در طول سرنگ و تکرار این عمل به راحتی قابل انجام است. پس از اتمام مراحل پاک سازی باید سرنگ به داخل یخچال منتقل شود.

نحوه نگهداری سرنگ انسولین چندبارمصرف

سر سوزن انسولین را چند بار استفاده کنیم؟

یکی از سوالاتی که در رابطه با مصرف انسولین مطرح است، تعداد دفعات مجاز استفاده از یک سر سوزن برای انجام تزریق است. بسیاری از بیماران به جهت تقلیل هزینه های درمانی خویش، اقدام به استفاده مکرر از سر سوزن می نمایند. این امر می تواند منجر به ایجاد تزریق های دردناک و یا عارضه های آسیب رسان دیگری برای بیمار شود. به همین علت پزشکان توصیه می کنند که هیچگاه از سرسوزن های مخصوص تزریق انسولین بیش از یک بار استفاده نشود. برخی از بیماران در طی استفاده چند باره از سر سوزن ها دچار لیپوهایپرتروفی یا بزرگ شدن بافت چربی موجود در زیر پوست می شوند. همچنین پس از چند بار تزریق با یک سرنگ، قطعات کوچکی از سر سوزن ها به طور نامحسوس از آن جدا شده و در داخل بافت بدن باقی می مانند که منجر به التهاب و یا دیگر واکنش های پوستی شود. رشد باکتری بر روی سر سوزن عارضه دیگری است که در صورت استفاده مکرر بیمار به وجود می آید. باکتری هایی که بر روی سر سوزن مجتمع می گردند و در دراز مدت موجب بروز ناراحتی های پوستی می شوند؛ اغلب از نوع فلور نرمال پوستی هستند که به طور معمول در سطح پوست حضور دارند و مشکلی برای افراد ایجاد نمی کنند اما؛ وجود همین باکتری ها بر روی جداره سر سوزن باعث بروز بیماری خواهد شد.

برچسب ها:
نوشتن دیدگاه