انتخاب سرسوزن سرنگ انسولین

تزریق انسولین به بدن بیماران دیابتی نیازمند به سرسوزن های مخصوصی است که با دقت بسیار بالایی طراحی شده اند. قطر و طول قلم انسولین متفاوت است . به مرور طول و قطر سرسوزن های تزریق انسولین کاهش یافته است. این سوزن ها از ابتدا با طولی به اندازه 12 میلی متر طراحی شده اند و به مرور به 3.5 میلی متر کاهش یافته اند. سوزن سرنگ انسولین می تواند دارای ضخامت های متفاوتی باشند. واحد تعیین ضخامت سوزن انسولین با واحدی به نام گیج (gauge) سنجیده می شود. سرسوزن با طول 4 میلی متری انسولین یکی از بهترین و استانداردترین انواع سرنگ انسولین در نظر گرفته شده است. این نوع از سر سوزن ریسک وخطرارتی برای تزریق عضلانی را ندارد. نوع قلم و سرنگ انسولین در نهایت تعیین کنده اندازه ضخامت سرنگ انسولین است.میزان دز مصرف، نوع قلم ، سرنگ و سر سوزن توسط پزشک برای افراد دیابتی مشخص می شود. خرید عمده سر سوزن های انسولین با ضخامت های متنوع در فروشگاه کالا اندیش مایسا موجود است. خریدارن می توانند به راحتی محصول مورد نظر خود را سفارش دهند.

جدول ضخامت سر سوزن قلم انسولین

جدول ضخامت سر سوزن قلم انسولین

همانطور که بیان شد واحد اندازه گیری قلم های انسولین بر حسب گیج است. این واحد در حالت کلی به میلی متر تبدیل نمی شود یعنی فرمول کلی برای آن وجود ندارد اما اندازه های استانداردی از سر سوزن های انسولین را برحسب گیج و میلی متر در جدول زیر مشاهده می کنید. لازم به ذکر است که سر سوزن هایی با ضخامت کمتر، دارای گیج بالاتری هستند.


انتخاب سرسوزن سرنگ انسولین

در حال حاضر نازک ترین سر سوزن های انسولین مربوط به گیج 34 است که دارای 3.5 میلی متر طول نیز هستند. نازک ترین سر سوزن هایی که برای تزریق انسولین طراحی شده اند استاندارد های لازم را دارا هستند و از بهداشت کاملی برخوردارند. این سر سوزن ها به دلیل نازکی بیش از حد فقط برای یکبار قابل استفاده هستند. تکنولوژی که در ساختن سرسوزن های انسولین بکار می رود روز به روز در حال پیشرفت است و سعی بر آن دارد تا با گذشت زمان، شرایط بهتر و مطلوب تری را برای تزریق انسولین به وجود آورد.

جدول ضخامت سر سوزن قلم انسولین

کدام سر سوزن را برای تزریق انسولین استفاده کنیم؟

با توجه به اینکه سر سوزن های انسولین در اندازه های مختلفی به تولید می رسند باید دقت داشت که این سرسوزن ها به دقت انتخاب شوند. انتخاب نوع مناسب سر سوزن باعث می شود که فرد دیابتی علاوه بر اینکه درد زیادی را احساس نکند بلکه دچار مشکلات جدی دیگری نیز نشود. در انتخاب سر سوزن های انسولین دو مشخصه از آن ها مورد توجه است:

  • طول سوزن
  • قطر یا گیج سوزن

انتخاب نوع سر سوزن با توجه به میزان انسولین دریافتی فرد تعیین می شود. سرسوزن هایی با طول 3.5 یا 4 میلی متر از متداول ترین سر سوزن هایی هستند که در بازار وجود دارند.
در انتخاب سر سوزن ها باید متناسب با نوع قلم و سرنگ خود، و با تجویز پزشک عمل کنید. در انتخاب سر سوزن های انسولین باید دقت داشته باشید که هر نوع سرسوزن برای یک بار مصرف است و بعد از تزریق باید دور انداخته شود.

برچسب ها:
نوشتن دیدگاه