نحوه تعویض سوزن سرنگ انسولین

سوزن انسولین برای تزریق هورمون انسولین به بدن بیماران دیابتی کاربرد دارد. استفاده از سوزن مناسب، بهداشتی و ایمن باعث می شود که تزریق انسولین به راحتی انجام شود.
سوزن سرنگ انسولین دارای ظرافت بسیار زیادی است. سوزن انسولین بعد از اولین تزریق هم ممکن است دچار آسیب های جدی شود از این رو این محصول به صورت یکبار مصرف به تولید می رسد. اگر از این محصول و به صورت مکرر استفاده شود ممکن است فرد درد زیادی را در تزریق های بعدی احساس کند. تزریق مکرر با یک سوزن سرنگ انسولین احتمال ایجاد برخی از عارضه های پوستی از جمله لیپوهایپوترافی را به شدت بالا می برد. بعد از پایان تزریق انسولین با استفاده از سرنگ، سوزن آن را از بخش انتهایی که رای پایه پلاستیکی است به آرامی جدا کنید و در تزریق بعد حتما از یک سوزن سرنگ سالم استفاده کنید.

نحوه تعویض سوزن سرنگ انسولین

سوزن سرنگ انسولین چندبار یکبار عوض می شود؟

سوزن تزریق انسولین به عنوان یک کالای پزشکی یکبار مصرف مورد استفاده قرار می گیرد. برخلاف بسیاری از آموزش ها و توصیه های پزشکان در رابطه با یکبار مصرف بودن سوزن سرنگ انسولین متاسفانه بسیاری از افراد این توصیه ها را جدی نمی گیرند و بیش از یک بار از هر سوزن استفاده می کنند. استفاده مجدد از سوزن تزریق انسولین خطراتی را به همراه دارد که برخی از آن ها عبارتند از:

  • شکستن نوک سوزن در تزریق های مکرر
  • بروز لیپوهایپوتروفی
  • رشد باکتری و امکان انتقال بالای ویروس
  • و ...

افراد دیابتی به دلیل استفاده مکرر از انسولین به بدن خود باید ب بهداشت و ایمنی تزریق را به طور جدی رعایت کنند. سوزن سرنگ انسولین استاندارد به طور عمده و با قیمت مناسب را می توانید از فروشگاه کالا اندیش مایسا به راحت ترین شکل ممکن تهیه کنید.

سوزن سرنگ انسولین چندبار یکبار عوض می شود؟

آموزش تعویض سوزن سرنگ انسولین

  • قبل از انجام هر گونه کاری باید ابتدا دستان خود را به طور کامل ضد عفونی کنید. انجام این کار می تواند با استفاده از آب و صابون و یا ضد عفونی کننده های الکل دار انجام شود.
  • قبل از تعویض سوزن سرنگ باید مطمئن باشید که میزان و نوع انسولین در قلم یا سرنگ انسولین درست است. تجویز انسولین برای بیماران دیابتی به دو صورت انجام می شود. نوع اول استفاده از انسولین با ماندگاری طولانی مدت و نوع دوم انسولین با اثر سریع و کوتاه است. دز تزریقی انسولین را از روی قلم انسولین چکاپ کنید.
  • بهتر است بعد از هر بار تزریق سرنگ انسولین از قلم جدا و دور انداخته شود. اگر این موضوع را فراموش کرده اید. با یک دستمال، از قسمت تحتانی سرنگ انسولین را در خلاف جهت عثربه های ساعت بچرخانید تا از قلم جدا شود.. سرنگ کهنه و استفاده شده را بلافاصله دور اندازید.
  •  بعد از جدا کردن سرنگ، محل سرنگ را ضد عفونی کنید.
  • برای تزریق انسولین علاوه بر دستگاه های قلمی تزریق، از سرنگ نیز استفاده می شود. سوزن این سرنگ ها نیز بعد از هر بار مصرف باید دور انداخته شود و برای استفاده بعدی از سوزن دیگری استفاده شود.
  • در مرحله آخر بدون تماس دست با سوزن، پیستون قلم یا سرنگ انسولین را به سمت جلو فشار می دهیم تا یک قطره انسولین از آن خارج شود. با این کار هوای سرنگ گرفته می شود.
  • محل مورد نظر برای تزریق را ضد عفونی کرده و تزریق را انجام دهید.

 

برچسب ها:
نوشتن دیدگاه