ایا ای یو دی چاق میکند

آی یو دی یک دستگاه پلاستیکی به شکل T است که به منظور جلوگیری از بارداری ناخواسته داخل رحم فرد جاگذاری می‌شود. آی یو دی برای افرادی که مصرف قرص‌های ضد بارداری روزانه را فراموش می‌کنند بسیار مناسب است. آی یو دی مانند دیگر داروهای کنترل بارداری عوارض خاصی را برای مصرف کنندگان همراه دارد. خونریزی ناگهانی، بروز جوش و آکنه، بروز لک های تیره رنگ، تغییرات خلقی و اضافه وزن عواملی هستند که در مصرف کنندگان آی یو دی ایجاد می شوند. با توجه به این موضوع که اضافه وزن یکی از مهمترین دغدغه های خانم ها به شمار می رود، روشن شدن اینکه آیا آی یو دی چاق می کند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تحقیقات نشان می دهند که زنان در سنین باروری دچار اضافه وزن می شوند و این موضوع به استفاده از آی یو دی ارتباط ندارد. این افزایش وزن که افزایش وزن طبیعی محسوب می شود می تواند بر اثر تغییر سبک زندگی مانند کمبود فعالیت های بدنی، تغییرات در تعادل کار و افزایش استرس و اضطراب صورت پذیرد. برای جلوگیری از افزایش وزن لازم است علاوه بر تغییر رژیم غذایی، فعالیت بدنی روزانه را تا حد ممکن افزایش دهید.

آیا آی یو دی باعث چاقی میشود؟

آیا آی یو دی باعث چاقی میشود؟

با وجود اینکه تصور می‌شود استفاده از آی یو دی منجر به افزایش وزن می‌گردد، متخصصان معتقدند این امر به صورت علمی اثبات نشده است و اکثر مصرف کنندگان دچار افزایش وزن نمی‌شوند. به طور کلی، تنها 5 درصد از افرادی که از آی یو دی‌های مسی و هورمونی استفاده می‌کنند دچار افزایش وزن می شوند. از طرفی، افرادی که بر اثر استفاده از آی یو دی دچار افزایش وزن می‌شوند پس از خارج کردن آن به وزن قبلی خود باز می‌گردند. افزایش وزن می تواند در آی یو دی‌های هورمونی که هورمون پروژستین ترشح می‌کنند مشاهده شود. لازم به ذکر است که افزایش وزن آی یو دی به طور معمولی افزایش چربی در بدن نیست، بلکه افزایش تجمعات آب است که به احتباس آب شناخته می‌شود. احتمال دارد اضافه وزن با هورمون پروژستین ایجاد شود که با تجمع آب و ایجاد نفخ معمولا حدود 10 کیلوگرم طی سه ماه استفاده از آی یو دی، به وزن فرد افزوده شود. با تغییر در سبک زندگی که شامل افزایش فعالیت روزانه و خوردن غذای سالم می شود می توانید به سادگی از افزایش وزن ناخواسته جلوگیری کنید.

عوارض جانبی آی یو دی

عوارض جانبی آی یو دی

آی یو دی مسی و هورمونی عملکردهای متفاوتی دارند، به عنوان مثال، آی یو دی هورمونی Mirena خونریزی‌های بسیار شدید را درمان می‌کند. آی یو دی مسی به دلیل عملکرد سریعی که از خود نشان می‌دهد به عنوان یک روش ضد بارداری اضطراری مورد استفاده قرار می‌گیرد. با وجود اینکه استفاده از آی یو دی عوارض جانبی خاصی را به همراه دارد، اما متخصصان زنان و زایمان معتقدند این عوارض بسیار کمتر از عوارض داروهای ضد بارداری خوراکی است. از مهمترین عوارض استفاده از آی یو دی می‌توان به کمر درد پس از قرارگیری آی یو دی، لکه بینی و خونریزی نامنظم در طول سیکل قاعدگی، بروز کیست‌های تخمدان که به طور معمول خود به خود از بین می‌روند و خونریزی شدید یا دوره های طولانی تر قاعدگی، اشاره کرد.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آی یو دی، و همچنین تهیه آن، به وبسایت شرکت کالا اندیش مایسا مراجعه فرمایید.

 


 

نوشتن دیدگاه