ایا ای یو دی باعث لاغری میشود

آی یو دی وسیله‌ای است که با قرارگیری در رحم خانم‌ها می‌تواند بین 3 الی 12 از بارداری ناخواسته جلوگیری کند. این بازه زمانی بر حسب نوع آی یو دی و برند انتخابی متفاوت خواهد بود. اکثر روش‌های کنترل بارداری عوارض جانبی خاصی دارند و انواع مختلف آی یو دی‌ها از این قاعده مستثنی نیستند. با وجود اینکه اکثر عوارض جانبی ایجاد شده توسط آی یو دی جدی نبوده و قابل چشم‌پوشی هستند، برخی افراد علائم طولانی‌تر و شدیدتری را تجریه می‌کنند، به طوری که این اثرات ماه‌ها پس از برداشتن آی یو دی در فرد دیده می‌شود. از پرتکرارترین عوارض جانبی آی یو دی می‌توان به ایجاد جوش و لک‌های پوستی بر روی صورت، تغییرات وزنی، خونریزی، سردرد و کمر درد اشاره کرد.

ای یو دی باعث لاغری یا چاقی نمی شود

ای یو دی باعث لاغری یا چاقی نمی شود

آی یو دی به عنوان یکی از موثرترین روش‌های کنترل بارداری شناخته می‌شود و بسیاری از خانم استفاده از آن را به دیگر روش‌های پیشگیری نظیر قرص‌های روزانه ترجیح می‌دهند. با توجه به اینکه عدم مصرف منظم قرص‌های ضد بارداری منجر به خونریزی خانم‌ها می‌شود، آی یو دی می‌تواند مناسب‌ترین روش‌ جایگزین این قرص‌ها باشد. در حال حاضر دو نوع آی یو دی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و کمپانی‌های بزرگ داروسازی به تولید آن‌ها می‌پردازند. آی یو دی‌های غیر هورمونی یا مسی با ایجاد محیط نامناسب برای اسپرم‌ها مانع از بارداری ناخواسته می‌شوند. محیطی که در آن آی یو دی مسی وجود دارد توانایی اسپرم‌ها برای لقاح و بارور کردن تخمک‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند. آی یو دی‌های هورمونی با برخورداری از هورمون‌های نامناسب لقاح، مانع از باروری می‌شود. این نوع آی یو دی با افزایش غلظت مخاط داخل دهانه رحم مانع از رسیدن اسپرم به تخمک می‌شود. علاوه بر این، آی یو دی هورمونی با برخورداری از هورمون‌های خاص مانع از تخمک گذاری می‌شود. افرادی که پس از استفاده از انواع مختلف آی یو دی، تغییرات قابل توجهی را در وزن خود احساس کرده‌اند، بیشتر به افزایش وزن اشاره کرده‌اند. در نتیجه، برخی از داروهای ضد بارداری که توسط هورمون‌های خاص از بارداری ناخواسته جلوگیری می‌کنند افزایش و یا کاهش وزن احتمالی را در عوارض جانبی دارو درج می‌کنند. بیشتر افرادی که افزایش وزن خود را با آ یو دی‌ها مرتبط می‌دانند در حقیقت افزایش وزن طبیعی یا افزایش ماهیچه را تجربه می‌کنند و هیچ ارتباطی علمی میان این دستگاه با تغییرات وزنی وجود ندارد. با توجه به اینکه تعادل هورمون‌ها در بدن افراد مختلف متفاوت است، برخی داروها می‌ توانند بر روی آن ها اثر بگذارند.

آیا تغییرات وزن به نوع IUD بستگی دارد؟

آیا تغییرات وزن به نوع IUD بستگی دارد؟

به طور کلی، زمانی تغییرات وزنی مشاهده می‌شود که پیشگیری از بارداری به وسیله داروهای هورمونی انجام می‌پذیرد. از آن جایی که آی یو دی‌های مسی هیچ تأثیری بر هورمون‌های فرد نمی‌گذارند، در نتیجه هیچ نقشی در افزایش و یا کاهش وزن ایفا نمی‌کنند. به همین دلیل است که تغییر وزن به عنوان عارضه جانبی آی یو دی مسی فهرست بندی نمی‌شود. آی یو دی‌های هورمونی با آزاد کردن هورمون پروژسترون در رحم عمل می‌کند. هورمون پروژسترون با کاهش تخمک گذاری، افزایش غلظت مخاط دهانه رحم و دشوار کردن لقاح مانع از بارداری می‌شود. در برخی از افراد که از آی یو دی‌های هورمونی استفاده می‌کنند هم در زمان استفاده از آی یو دی و هم زمانی که آی یو دی از رحم خارج می‌شود، افزایش وزن مشاهده می‌گردد، اما در علم پزشکی احتمال ارتباط افزایش وزن با آی یو دی‌ هورمونی تاکنون ثابت نشده‌ است.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آی یو دی، انواع، کاربرد و عوارض آن، و همچنین برای تهیه آی یو دی با کیفیت، به وبسایت رسمی شرکت کالا اندیش مایسا مراجعه فرمایید.

 

نوشتن دیدگاه