ایا ای یو دی باعث نازایی میشود

آی یو دی یک وسیله کوچک به شکل T است که به منظور جلوگیری از بارداری ناخواسته در رحم قرار می‌گیرد. در حال حاضر دو نوع آی یو دی در سراسر جهان استفاده می‌شود، آی یو دی مسی و آی یو دی هورمونی. آی یو دی هورمونی با آزاد کردن مقادیر کمی هورمون پروژستین که همان هورمون موجود در قرص‌های ضدبارداری است، به طور متوسط می‌تواند بین 3 الی 6 سال مانع از بارداری شود. نوع دیگر اما نقش قابل توجهی در کاهش دردهای قاعدگی دارد و به این همین منظور نیز استفاده می‌شود. آی یو دی مسی با برخورداری از مس که به عنوان یک اسپرم کش غیر دارویی شناخته می‌شود، محیط را برای لقاح نامناسب می‌کند. احتمال افزایش خونریزی، به ویژه پس از قرارگیری، در آی یو دی مسی بیشتر است. هر دو نوع آی یو دی می‌توانند بیش از 99 درصد از بارداری جلوگیری کنند. این روش برای افرادی که در مصرف قرص‌های پیشگیری دچار فراموشی می‌شوند، در حین مصرف دارو لک‌های تیره رنگ بر روی پوستشان ظاهر می‌شود و یا قصد دارند سیکل قاعدگی خود را تنظیم کنند، به شدت توصیه می‌شود. آی یو دی یکی از محبوب‌ترین روش‌های شناخته شده در جهان است که پس از برداشته شدن از داخل رحم هیچ تاثیر قابل توجهی در باروری فرد نمی‌گذارد.

چرا بعد از ایودی باردار نشدم

چرا بعد از ایودی باردار نشدم

آی یو دی‌ها یکی از کم اختلال‌ترین روش‌های کنترل چرخه باروری در جهان هستند. اگرچه ممکن است برخی از زنان پس از خارج کردن آی یو دی چرخه‌های قاعدگی متفاوتی را مشاهده کنند، اما لازم است بدانند که این اثرات موقتی هستند و از بین می‌روند. مطالعات دانشگاهی فراوانی بر روی این سوال که آیا آی یو دی منجر به نازایی می‌شود، انجام پذیرفته است و محققان دریافته اند که در مجموع 87 درصد از افرادی که سعی بر بارداری داشتند در طول یک سال پس از برداشتن آی یو دی باردار شده‌اند. از آنجایی که آی یو دی به صورت موضعی داخل رحم قرار می‌گیرد، تولید هورمون را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. میانگین مدت زمان بارداری پس از خروج آی یو دی را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید:

  • در زنان زیر 35 سال هر ماه چیزی حدود 20 درصد شانس بارداری وجود دارد که 60 درصد در 6 ماه و 85 الی 90 درصد تا یک سال باردار می‌شوند.
  • در زنان بالای 35 سال احتمال بارداری به 10 الی 15 درصد در ماه کاهش پیدا می‌کند.
  • در زنان بالای 40 سال سن شانس باردار شدن کاهش چشمگیری پیدا می‌کند و به 5 درصد در یک ماه می رسد.

نازایی به دلیل استفاده از آی یو دی

نازایی به دلیل استفاده از آی یو دی

همانطور که پیش از این اشاره شد، آی یو دی‌ها منجر به نازایی نمی‌شوند اما ایجاد بیماری یا عفونت در اندام‌ها و بافت ناحیه لگن، از عوارض خارج کردن آی یو دی است که نقشی در نازایی ندارند. متخصصان زنان و زایمان توصیه می‌کنند پس از خارج کردن آی یو دی از رحم به مدت یک تا دو چرخه قاعدگی صبر کرده و پس از این مدت برای بارداری اقدام کنند. این کار باعث می شود ردیابی چرخه قاعدگی و تعیین زمان دقیق لقاح ساده‌تر انجام گیرد.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آی یو دی و همچنین تهیه آن، به وبسایت شرکت معتبر کالا اندیش مایسا، عرضه کننده کالای پزشکی و بهداشتی، مراجعه نمایید.

 

نوشتن دیدگاه