تاریخچه کاندوم، کاندوم در چه زمانی و چگونه اختراع شد؟

یکی از نیازهای انسان داشتن رابطه جنسی سالم و بهداشتی است. اختراع کاندوم موجب شد تا انسان بتواند از بسیاری از بیماری‌های واگیردار جنسی جلوگیری کند. کلمه کاندوم به معنای غلاف است و به یک پوشش لاتکسی بهداشتی گفته می‌شود که باعث می‌شود هنگام رابطه جنسی آلت تناسلی مرد و زن تماس مستقیم پوستی نداشته باشند. به دلیل انعطاف‌پذیر بودن این پوشش لاتکسی ممکن است بر اثر فشار به راحتی پاره شود. کاربرد اصلی کاندوم برای پیشگیری از بارداری و جلوگیری از بیماری‌های عفونی واگیردار تناسلی است. تاریخچه اختراع و استفاده از کاندوم به هزاران سال قبل بازمی‌گردد. طبق تحقیقات انجام شده و شواهدی که به دست آمده مصریان باستان هزار سال پیش از میلاد حضرت مسیح از غلاف‌هایی با جنس کتان به جای کاندوم برای محافظت در مقابل بیماری‌های مقاربتی استفاده می‌کردند. در کشور فرانسه نیز شواهدی به دست آمده که دویست سال بعد از میلاد مسیح مردم در اروپا از کاندوم استفاده می‌کردند. البته با توجه به شواهد و مدارک موجود گفته می‌شود که در زمان امپراتوری روم نیز استفاده از کاندوم شایع بوده است. در قرن پانزدهم میلادی در سراسر قاره اروپا بیماری سفلیس که یک بیماری مقاربتی است، همه گیر شده بود و مردم به منظور جلوگیری از دچار شدن به بیماری سفلیس از کاندوم استفاده می‌کردند. در آن زمان غلاف‌های کتانی موجود را در محلول‌های شیمیایی غوطه‌ور می‌کردند و سپس خشک می‌کردند. به این صورت از بارداری و بیماری‌های عفونی نیز جلوگیری می‌کردند.

تاریخچه کاندوم | کاندوم در چه زمانی و چگونه اختراع شد؟

تاریخچه اختراع و استفاده کاندوم

در سال 1706 میلادی به صورت عمومی استفاده از کاندوم رواج پیدا کرد. در ابتدا در زمان چارلز دوم پزشکی وجود داشت که به منظور جلوگیری از تولد فرزندان غیر قانونی پادشاه، کاندوم را اختراع کرد و نام خود را بر این وسیله گذاشت. در ابتدا برای ساختن کاندوم از روده حیوانات استفاده می‌شد. البته قیمت کاندوم در آن زمان‌ها بسیار بالا بود و می‌توان گفت که به مقدار زیادی میل جنسی را نیز کاهش می‌داد. یکی از معایب این نوع از کاندوم استفاده چندباره از آن بود که باز هم موجب انتقال بیماری می‌شد. در قرن هجدهم میلادی با توجه به پیشرفت تکنولوژی و رشد اجتماعی و اقتصادی جوامع اروپا و کشورهای آمریکایی یک وسیله لاستیکی توسط رئیس شرکت تولید کننده تایر اختراع شد. در آن زمان تولید انبوه کاندوم آغاز شد و با توجه به قیمت پایین آن استفاده از آن در سراسر اروپا و آمریکا همه گیر شد. اولین تبلیغ‌های مربوط به کاندوم در روزنامه نیویورک تایمز در سال 1861 به چاپ رسید. در آن زمان تبلیغات وسایل جلوگیری از بارداری غیر قانونی محسوب می‌شد. چنین بسته‌هایی که حاوی کاندوم بودند توسط اداره پست توقیف می‌شدند. در قرن نوزدهم میلادی کاندوم‌هایی که ساخته می‌شدند از جنس پلاستیک بودند و مطمئن نبودند. چرا که به سرعت فرسوده و پاره می‌شدند. همین امر باعث شد تا افرادی به فکر اختراع کاندوم‌های امروزی بیافتند.

تاریخچه اختراع و استفاده کاندوم

اختراع کاندوم‌های امروزی

در سال 1919 برای اولین بار نوع جدیدی از کاندوم با استفاده از لاتکس طبیعی ساخته شد که هم نازک‌تر بودند و هم بوی بدی نمی‌دادند. چند شرکت آمریکایی در اواسط سال 1930 میزان انبوهی از کاندوم‌های لاتکسی را تولید کردند. با توجه به اینکه میزان استقبال از کاندوم روز به روز در حال افزایش بود و پس از شناخت بیماری‌های عفونی مانند ایدز یا همان اچ آی وی استفاده از کاندوم در تمامی مغازه ها، سوپرمارکت‌ها، داروخانه‌ها و... رو به افزایش گذاشت. سال‌های بعد نیز در کشورهای اروپا کاندوم‌هایی مخصوص بانوان اختراع شد. امروزه نیز انواع کاندوم‌ها با لایه‌های لاتکسی نازک بارنگ‌ها و طعم‌های مختلف توسط شرکت‌های مخصوص تولید و وارد بازار می‌شود. در حال حاضر کاندوم‌ها با اشکال مختلف و سایزهای مختلف وجود دارند و برای جلوگیری از بیماری‌های مقاربتی و عفونتی و همچنین جلوگیری از بارداری مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاندوم وسیله‌ای است که باید فقط یک بار مورد استفاده قرار گیرد. در مطالعات انجام شده توسط محققان ثابت شده است که افرادی که از کاندوم در هنگام رابطه جنسی استفاده می‌کنند به ویروس اچ آی وی و سایر بیماری‌های مقاربتی مبتلا نمی شوند. برخی افراد تصور می‌کنند که هنگام استفاده از کاندوم از رابطه جنسی لذت نخواهند برد. در صورتی که ساختار کاندوم‌های امروزی به قدری نازک و انعطاف‌پذیر است که هیچگونه مشکلی نظیر کاهش دادن لذت رابطه جنسی را ایجاد نخواهد کرد و تمامی افراد در هر سنی می‌توانند با اطمینان خاطر و آرامش از این وسیله استفاده کنند. همین امر باعث شده تا افراد زیادی علاقمند به استفاده از این وسیله جلوگیری باشند. البته افراد زیادی هستند که هنگام خرید کاندوم احساس خجالت و شرمندگی دارند. به همین خاطر فروشگاه های اینترنتی لوازم بهداشتی هستند که به صورت اینترنتی انواع کاندوم را در اختیار مشتریان قرار می دهند. شما می‌توانید با تماس با شماره های این فروشگاه ها اقلام بهداشتی مورد نظر خود را سفارش دهید و به صورت محرمانه درب منزل تحویل بگیرید.

نوشتن دیدگاه