انواع سرنگ در داروخانه

امروزه انواع سرنگ با اهداف مختلف تولید می شوند که از نظر حجم، کاربرد و برند با یکدیگر تفاوت دارند. معروف ترین نوع سرنگ، سرنگ انسولین است که بر اساس مقدار انسولین مورد نیاز بیمار خریداری می شود. سرنگ های پزشکی از نظر ساختار نیز با یکدیگر متفاوت هستند. برای مثال، سرنگ دو تکه و سه تکه دو نوع سرنگ یکبار مصرف پرکاربرد هستند که جهت تزریقات یا گرفتن مایعات از بدن مورد استفاده قرار می گیرند. در این مقاله سعی داریم انواع سرنگ با کیفیت، اندازه و برندهای مختلف را معرفی نماییم.

انواع سرنگ در داروخانه

انواع سرنگ ها از نظر کیفیت

انواع سرنگ از نظر کیفیت و کاربرد با یکدیگر تفاوت دارند. ساختار سوزن در بهبود کیفیت سرنگ و کاهش درد افراد تاثیر بسزایی دارد. برای مثال، سرنگ هایی که سر آن ها به صورت دو برشه تعبیه شده است و یا سرنگ های دارای سوزن تیز، شدت درد هنگام تزریق را کاهش خواهند داد. جنس سرنگ های پزشکی می تواند از شیشه، فلز یا پلاستیک باشد. هر چند استفاده از جنس سیلیکون استاندارد برای ساخت لوازم پزشکی باعث می شود تا امکان هر گونه تداخل سیلیکون با داروهای تزریقی از بین برود. در ادامه به انواع سرنگ از نظر کاربرد و کیفیت اشاره خواهیم کرد.

  • سرنگ انسولین: سرنگ های انسولین به صورت یکبار مصرف تولید می شوند. این سرنگ های ارزان قیمت در دوزهای مختلفی ساخته شده اند و هر فرد بنا بر نیاز خود آن ها را تهیه می کند. سوزن به کار برده شده در انواع سرنگ انسولین ظریف و کوتاه است. سرنگ های انسولین معمولا با نماد U-100 دیده می شوند. این نماد به معنای 100 واحد انسولین در هر میلی لیتر است.
  • سرنگ توبرکولین: حجم سرنگ توبرکولین به یک میلی لیتر هم می رسد. این سرنگ های کوچک جثه، در انواع تزریق های زیر جلدی و یا داخل پوستی مورد استفاده قرار می گیرند. در مواردی نیز که فرد نیاز به انجام آزمایش سل دارد، باید با استفاده از سرنگ توبرکولین از وی نمونه گیری شود.
  • سرنگ سوزن چند شات: یکی از انواع سرنگ هایی که برای تزریق استفاده می شوند، سرنگ های سوزن چند شات هستند. این سرنگ ها پس از هر بار تزریق به کمک یک مخزن داخلی می توانند پر شوند و چندین بار مورد استفاده قرار گیرند. با این حال، خطر آلودگی با این نوع سرنگ ها زیاد است و معمولا از آن ها استفاده نمی شود.

انواع سرنگ ها از نظر کیفیت

  • سرنگ استخراج زهر: گاهی لازم است از درون یک زخم سربسته و یا بدون سوراخ کردن زخم، زهری را استخراج کنیم. استفاده از سرنگ مخصوص استخراج زهر در این موارد مفید خواهد بود.
  • سرنگ خوراکی: در برخی موارد برای سنجش دقیق دوز دارو از سرنگ های خوراکی استفاده می کنند. البته اساس ساخت این نوع سرنگ ها خوراندن دارو به نوزادان و یا حیوانات است.
  • سرنگ دندان: سرنگ های مخصوص دندانپزشکی برای تجویز مواد بیهوشی در دهان مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین، در مواردی که نیاز به آب و یا هوای فشرده است و یا برای تمیز کردن مواد زاید داخل دهان، می توان از این سرنگ ها استفاده کرد.

انواع سرنگ بر اساس حجم و اندازه

انواع سرنگ با حجم های متنوع می توانند برای کاربردهای مختلف استفاده شوند. برای هر حجم تزریق دارو و یا استخراج خون یا مایعات از بدن می توان از سرنگ با حجم مناسب استفاده کرد. کوچکترین سرنگ پزشکی، حجمی برابر با یک سی سی یا یک میلی لیتر دارد. سرنگ های 3، 5، 10، 20 و 60 میلی لیتری نیز برای کاربردهای خاص ساخته می شوند.

انواع سرنگ بر اساس حجم و اندازه


انواع سرنگ از لحاظ برند

انواع سرنگ با برندهای متنوع نیز کیفیت های مختلفی را ارائه می دهند. شرکت های زیادی در ایران در حال تولید سرنگ و لوازم پزشکی هستند. تحقیق درباره هر یک از این شرکت ها می تواند شما را به انتخاب بهترین تولید کننده سرنگ ایران برساند. انتخاب بهترین تولید کننده سرنگ می تواند دریافت بهترین کیفیت را در پی داشته باشد. بنابراین، لازم است همواره به دنبال یافتن بهترین شرکت سازنده سرنگ و لوازم پزشکی باشیم. شرکت کالااندیش مایسا در حال حاضر یکی از بهترین تولید کنندگان لوازم پزشکی است. جهت خرید انواع سرنگ و وسایل پزشکی پرمصرف، تجهیزات سونوگرافی، تجهیزات دندانپزشکی و تجهیزات آزمایشگاهی می توانید از شرکت مایسا کمک بگیرید.

برچسب ها:
نوشتن دیدگاه