نحوه استفاده از سرنگ انسولین

انسولین به عنوان یکی از مواد دارویی بسیار مهم است که برای بیماران مبتلا به دیابت تجویز می گردد. این ماده باید به کمک سرنگ مخصوص به بدن تزریق شود. سرنگ انسولین در اندازه های مختلفی تولید می شود که باید بر اساس دوز مصرفی بیمار آن ها را تهیه نمود. نحوه استفاده از سرنگ انسولین نیز شیوه خاص خود را دارد که باید در اولین روزهای مصرف از یک درمانگر، پزشک یا مراقب بهداشتی جویا شد. مهم ترین نکته در دریافت دوز مصرفی کافی برای بیمار، استفاده از سرنگ انسولین با اندازه مناسب است. تزریق انسولین را می توان در نواحی مختلف شکم، لگن، روی ران یا کنار آن، باسن و بازو انجام داد. بهتر است تزریق با سرنگ انسولین را هر بار در یکی از این نواحی انجام دهید تا به مرور شاهد ایجاد تورم، توده یا ضخامت در پوست خود نباشید. همچنین لازم است دقت کنید که هیچ گونه زخم و کبودی از قبل در محل وجود نداشته باشد؛ در غیر این صورت انسولین به درستی به بدن وارد نخواهد شد. پس از اطلاع از نکات مربوط به محل تزریق انسولین، لازم است نحوه استفاده از سرنگ انسولین را بدانیم. در این مقاله قصد داریم درباره نحوه تزریق با سرنگ انسولین صحبت کنیم.

نحوه استفاده از سرنگ انسولین

آموزش تزریق انسولین

پیش از هر چیز لازم است دستان خود را با آب و صابون شسته و ضدعفونی نمایید؛ این کار مانع از ایجاد عفونت خواهد شد. پس از تمیز کردن محلی که قرار است انسولین تزریق شود، با یک پد یا پنبه آغشته به الکل، محل مورد نظر را ضدعفونی کنید. حال باید پوست و چربی موجود در محل تزریق انسولین را بین دو انگشت شست و انگشت اشاره گرفته و فشار دهید تا جمع شود. سپس سوزن را در پوست محل جمع شده فرو کنید و سرنگ انسولین را به گونه ای نگه دارید که زاویه ایجاد نکند. پس از آن که از قرار گرفتن سوزن داخل پوست مطمئن شدید، بافتی که بین دو انگشت خود گرفته بودید را رها کنید. در همین حین، پیستون سرنگ انسولین را به سمت پایین فشار داده و تمام انسولین را درون بافت بدن تزریق نمایید. فراموش نکنید که پس از اتمام ماده درون سرنگ، لازم است سوزن را حداقل به مدت 5 ثانیه در پوست باقی نگه دارید. پس از این مدت و خارج کردن سوزن از پوست، باید محل تزریق را برای 5 تا 10 ثانیه بدون ماساژ دادن فشار دهید تا انسولین به بیرون نشت نکند.

آموزش تزریق انسولین

نحوه تزریق انسولین قلمی در بازو

برای استفاده از انسولین قلمی بهتر است 30 دقیقه پیش از استفاده از قلم جدید آن را از یخچال خارج نمایید. انسولین شما باید دوز مناسب و تاریخ انقضا داشته باشد. اگر از قلم با قابلیت استفاده مجدد استفاده می کنید، یک کارتریج جدید در آن قرار دهید. سرنگ انسولین (قلم) را به آرامی حرکت دهید تا انسولین به اندازه کافی مخلوط شود. دقت کنید که نباید قلم انسولین را تکان دهید و تنها با بالا و پایین کردن قلم، اجاز ه دهید تا انسولین صاف و شفاف گردد. حال باید درپوش قلم را بردارید و پس از تمیز کردن روی قلم با الکل، باید یک سوزن جدید را به قلم وصل کنید و از محکم بودن آن مطمئن شوید. با نگهداشتن درپوش بیرونی، درپوش سوزن را برداشته و صفحه را روی دوز صحیح بچرخانید. محل تزریق نباید زخم یا کبودی داشته باشد و باید با الکل ضدعفونی گردد. پس از خشک شدن الکل، انسولین را طبق دستورالعمل روی بسته تزریق کرده و به مدت 10 ثانیه سوزن را در داخل پوست نگه دارید. پس از خارج کردن سوزن، به مدت 10 ثانیه محل تزریق را بدون ماساژ فشار دهید. سوزن را دور انداخته و درپوش قلم را عوض کنید.

نحوه تزریق انسولین قلمی در بازو

روش جدید تزریق انسولین

روش جدید تزریق انسولین، استفاده از نوعی سرنگ انسولین بدون سوزن است. این کار با استفاده از ابزار خاصی انجام می گیرد که لوله ای با ضخامت کمتر از 0.14 میلیمتر دارد. حذف سوزن در تزریق انسولین می تواند درد ناشی از تزریق آن را کاهش دهد. شرکت کالا اندیش مایسا یکی از شرکت های مهم در زمینه تولید و تامین انواع کالاهای پزشکی با کیفیت محسوب می شود. این شرکت قادر است تا کلیه تجهیزات آزمایشگاهی، داروخانه ای، سونوگرافی، دندانپزشکی و مانند آن ها را فراهم نماید. برای اطلاع از نحوه تماس با شرکت کالا اندیش مایسا می توانید به قسمت ارتباط با ما مراجعه کنید.

برچسب ها:
نوشتن دیدگاه